Woestijntapuit 26-10-2010

Afgelopen dinsdag zijn Jurrien, Erik en ik een dagje naar Schiermonnikoog geweest. Er was namelijk al een paar dagen een woestijntapuit gezien, een goede jaarsoort maar ook een hele nieuwe voor mij. Bij aankomst op het eiland hadden we niet lang nodig om de vogel te vinden. Erg mooi beestje en niet bepaald schuw, meerdere keren kwam die op een paar meter van ons af zitten.



Na wat leuke foto's gemaak te hebben van de tapuit gingen we maar eens verder op het eiand kijken. Van een paar andere vogelaars hoorden we dat er een groep fraters bij de jachthaven zat. Allereerst vonden we een groep strandleeuweriken die aan het fourageren waren op het slik, toen we wat beter keken zaten er ook nog twee ijsgorzen tussen. Vanuit mijn ooghoek zag ik toen een compact groepje vogeltjes aan komen vliegen. Met eenmaal de scoop erop bleken het de fratertjes te zijn, toch wel een vrij lastige soort de laatste tijd. Jammer genoeg hielden ze zich goed verborgen in de vegetatie waardoor we ze niet erg goed konden zien. Later in het dorp kwamen we een grote groep pestvogels tegen. Met enig geduld kwamen ze mooi laag zitten voor de foto. Na een half uurtje foto's gemaakt te hebben was het al weer tijd om naar de boot te fietsen en weer terug naar arnhem te gaan. Op de terugweg gingen we nog even snel langs de tapuit die zich ook deze keer ook weer mooi liet zien.



1 opmerking:

  1. Prachtige foto's! Ik hoop dat die pestkoppen ook Voorne-Putten weer gaan aandoen. Ik moet ze toch ook een keer live zien.
    Wolter

    BeantwoordenVerwijderen