Steppekiekendief !!! 3-10-2010

Gister scheen er een juveniele steppekiekendief een beetje rond te hangen in de buurt van Petten. Meerdere mensen hadden de vogel zien vliegen en telkens op een ander tijdstip. Steppekiekendieven vliegen meestal gelijk door en blijven zelden op dezelfde plaats hangen. Kleine kans dus dat die vandaag er nog steeds zat, vandaar dat ik ook lekker uitsliep en om een uurtje of tien pas op het internet keek. Met ennig gemopper zag ik gelijk dat de kiek weer gezien was. Gelijk alle spullen gepakt, me moeder en zusje + hond ook in de auto en als een gek richting Petten. Bij aankomst snel even moeders en zusje afgezet op het strand en de polder in gereden. Onderweg hoorde ik al dat de vogel al een tijdje zoek was dus zocht ik eerst even wat ijsgorsjes op die in de buurt waren. Wat lieten ze zich toch weer heerlijk zien.

Ijsgors
Ijsgors

Tijdens het fotograferen hoorde ik van andere vogelaars dat die weer gezien was, gelijk de auto weer in en scheuren maar. Helaas was de vogel al weer verder gevlogen en miste ik de vogel op een paar minuten. Samen met nog wat andere vogelaars daarna nog wat in de buurt rond gekeken zonder enig succes. Een jonge slechtvalk was nog wel fanatiek aan het jagen op alles wat vleugels had. Alweer kregen we een melding dat de kiekendief op de oude plek weer gezien was en er weer vliegensvlug heen met zijn alle. Deze keer waren we tog wel heel warm en de vogel moest nog in de buurt zijn. Gelukkig zag iemand na een paar minuten een kiek boven wat boompjes. snel de scoop erop en dat was hem hoor. De knal oranje buik viel gelijk op, samen met de boa. Even later werd de steppekiek opgestoten door wat wandelaars en konden nu meerdere mensen hem over het water zien vliegen en weer uit beeld zien verdwijnen achter een grote rietkraag.
Eindelijk kon deze lastige soort op mijn lijstje en het was al weer de 344 voor mijn levenslijst en de 310de voor de jaarlijst. Al met al een super dag!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten