Bladkoning en Roze spreeuw 2-10-2010

De afgelopen tijd worden er opvallend veel leuke vogels gezien in de buurt van de vuurtoren bij Ouddorp. Reden genoeg om er ook een keertje heen te gaan, zeker na de berichten van een bladkoning en een roze spreeuw in de buurt. Aangekomen bij de vuurtoren hoor ik van George Tanis dat de bladkoning nog aanwezig was bij een soort van vakantiehuisjes. De bladkoning al redelijk snel gevonden maar trok jammer genoeg snel weg met een groepje tjiftjafen en daarna niet meer mooi gezien. Leuker was een jong egeltje die op een grasveldje aan het rond banjeren was. Toen ik in de buurt kwam trok die gelijk tot een bolletje. Na fftjes wachten stak die voorzichtig zijn kopje uit zijn verdediging en ging weer vrolijk verder op zoek naar een sappig wormpje of wat een egel dan ook lekker mag vinden.

Egel die verstoppertje speeld

Kiekeboe!!

Na wat foto's gemaakt te hebben van de egel ging ik verder richting de roze spreeuw.
De vogel was gister ondekt bij port zeelande in een grote groep spreeuwen van ongeveer 3000 stuks. Nog voor ik aankwam bij port zeelande checkte ik het eerste ste beste groepje spreeuwen die aan het fourageren waren op een duindoorn. In eerste instantie leek de vogel er niet tussen te zitten. Echter toen de groep opvloog omdat ik met de auto dichterbij kwam vloog de gehele groep op en sprong er gelijk een veel lichtere vogel op in het eind van de groep. Dit moest de roze spreeuw wel zijn en na de vogel door me verrekijker gezien te hebben was ik er van overtuigd. Nu alleen nog ff afwachten tot die weer ging landen. Helaas vloog de groep hoger en vloog nu richting port zeelande en raakte ik de groep kwijt. Aangekomen bij port zeelande kwam ik er achter dat hier wel wat meer spreewen aanwezig waren. Overal vlogen er groepen van 200+ rond. Na 3 kwartier zoeken begon het hard te regenen en ben ik gestopt met verder zoeken en naar huis gegaan. Toch weer 2 nieuwe jaarsoorten erbij ookal was de roze spreeuw niet heel bevredigend, khad hem graag op de grond zien zitten. Jaarlijst: 309 soorten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten