Pterodroma 19-11-2010

Vandaag vanuit Den Helder een dagje op zee gevaren. De weers voorspellingen waren op zich niet heel gunstig maar ik moest toch ergens mijn Alk vandaan halen. Afgelopen weken lukte dat niet zo. Om 8 uur vertrokken we vanuit de haven van Den Helder richting de zuid punt van Texel waar we de zee opvoeren. Al snel kwamen de eerste meeuwen achter de boot aan gevlogen en zagen we de eerste roodkeelduikers. Na uurtje kwamen de eerste drieteenmeeuwen bij de boot en af en toe kwam er een jan-van-gent lang zoefen. De zee was kalm en er stond een matig windje, die nog wel best frisjes was. In een grote groep zwarte zee-eenden vlogen ook nog 3 vrouwtjes grote zee-eenden. Een grote duiker die in de nominatie kwam voor ijsduiker pikte we helaas te laat op en konden we niet meer fotograferen helaas. Verder was het lange tijd vrij rustig met weinig hoogtepunten. Wel vlogen er veel duikers rond en zagen Jurrien en ik een parelduiker langs vliegen. Rond 12 uur was het echter wel raak met een ijsduiker, een adulte vogel dobberde rustig op de inmiddels bijna vlake zee. Erg schuw was de vogel niet en de boot kon meerdere keren de ijsduiker van dichtbij naderen. Opmerkelijk was een juveniele jan-van-gent die de ijsduiker letterlijk aanviel vanuit de lucht. Na wat kabaal vloog de ijsduiker een stukje verder en ging weer op zoek naar visjes. Toen de boot weer eenmaal op gang was na een half uurtje de ijsduiker mooi hebben kunnen zien vloog er een tweede exemplaar ijsduiker ver voor de boot langs. Maar volgens mij hebben maar weinig mensen aan boord deze vogel gezien of afgemaakt als ijsduiker. Inmiddels kwam het zonnetje ook wat meer door waardoor de sluitertijden van me camera weer wat acceptabeler werder. De jannen kwamen nu ook wat actiever op het aas af. Meerdere keren doken ze op nog geen meter achter het schip in het water. Eigenlijk had ik wat minder milimeters moeten hebben, want op veel foto's had ik maar halve vogels. Maja...met wat creatief photoshoppen viel er nog wel wat van te maken. Foto's van de tocht zijn hieronder te vinden.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten